måndag 11 april 2011

..Kan "Isodieten" vara något??..

Förra veckan hade jag stora problem med min mage, eller ja, med hela mig! Totalt slut i kropp och själ och magen bara krånglade och krånglade (därav mattheten) och jag har vetat varken ut eller in. All mat har varit fel för min mage på sistone ...

Då kom jag på; "Isodieten"!?! =)
När jag var på träningsconvent i februari presenterade tränings- och tvprofilen Michael Angress "Isodieten" för oss. Jag blev intresserad men jag tänkte att det är nog inget för mig, jag ska ju inte banta. Vi fick med en hel bok om Isodieten med oss hem och nu har jag börjat läsa den, och utöva den!



Jag citerar:
"Gluten är en typ av protein som finns i vete, korn och råg. De allra flesta personer tål en viss mängd gluten, men vissa reagerar också med magen. Därutöver mår de allra flesta med diverse magproblem (IBS etc) bättre utan, och eftersom närmare 20 procent av alla svenskar lider av magproblem i någon form är det inte fel att utesluta gluten ur dieten."

Jag tyckte det lät perfekt, du utesluter både socker och gluten i denna diet, och det är PRECIS det som jag brukar få ont i magen av efter jag ätit. Så jag tänkte ge det en chans och se vad som händer. Jag är villig att prova det mesta nu faktiskt, vill verkligen få bukt med dessa magproblem. Eller i alla fall lindra dem... Man äter sig mätt, men inte sådär äckligt mätt som man gärna vill göra. I den här boken står det både angivet i gram och dl hur mycket man ska äta. Det är väldigt intressant när man börjar läsa djupgående, man får jämföra andra dieter med varandra. Kommer skriva lite om vilka skillnaderna är senare, man blir lite överraskad faktiskt!

Isomaten är uppdelade i recept på frukost, 2 mellanmål, lunch & middag.
Här har vi ett exempel på hur en "middag" kan se ut.


Då du inte behöver så mycket energi på kvällen passade detta recept mig utmärkt.

Du behöver:

200g skalade räkor
100g avocado (½ st)
125g frukt (1 st)

Gör såhär:
Dela avokadon och gröp ur ena halvan med en sked så att du får halvan i en hel bit. Lägg den mitt på tallriken och lägg räkorna ovanpå. Dela frukten och lägg vid sidan av, krydda med färskmalen svartpeppar.

Det låter torftigt med det var fantastiskt gott, jag tog päron som frukt till och det passade perfekt!!

Ska bli mycket spännande att se vad magen säger om detta, räkorna och avokadon känns skönt i magen än så länge!

En del mellanmål består av bär, mjölk och proteinpulver. Har fått lite tips på vilket pulver man ska använda, Michael A rekommenderar sojabaserat proteinpulver. Det jag ska beställa heter Prosoy och det hittar du på www.svensktkosttillskott.se, kostar ca 299kr för 1000g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar