måndag 21 mars 2011

..Laxpytt med kall cyrrysås..

 Ikväll blev det en supergod laxpytt á la GI!


 Jag är inte rik, och speciellt inte nu i slutet av månaden. Därför lever jag under regeln "inget får förfaras"=) I helgen gjorde jag kyckling i pitabröd med currydressing och fick lite rester i form av currydressing. Jag bestämde då att jag skulle göra laxpytt med, just det, currydressing. Morötter har eller ska jag alltid ha hemma, likaså broccoli, lök, räkor, ägg osv. Fil äter jag ju till frukost numer så det mesta fanns liksom, det var i princip bara lax, palsternacka och rotselleri som inte fanns. Blev under 100 spänn och det var tur då jag bara har 500 kr kvar att leva på tills 25:e. Maten blev som vanligt när jag lagar, fantastisk!! *fniss* =P

Laxpytt ca 4 port
1 morot
1 palsternacka
½ rotselleri
1 gul lök
6 broccolibuketter (frysta)
3 portionsbitar lax
1½ dl skalade räkor
Kryddor efter smak t.ex. vitlökspeppar, paprikakrydda, 
allroundkrydda, vitpeppar & örtsalt.

Tillbehör: Kokt ägg i halvor

Tärna alltsammans (ca 1½ x 1½ cm tärningar),  fräs allt utom broccoli, räkor och lax i stekpanna på medelhög värme tills det börjar mjukna. Rör om i pannan då och då så att det inte blir bränt, krydda. Koka under tiden äggen. När det känns som att rotfrukterna är klara är det dags att ha i laxen & broccolin, det räcker att fräsa laxen 2-3 min. Vänd sist av allt ner räkorna, dom blir tråkiga och sega om dom värms för länge.

Currydressing
1 dl majonnäs (hemmagjord)
1 dl fil  (eller det du har hemma t.ex. cremé fraiche, turkisk youghurt)
2 msk mangochutney (om man vill)
Curry efter smak ½-1 msk
Paprikakrydda
Örtsalt
Vitpeppar

Gör en majonnäs och blanda sedan alla övriga ingredienser, smaka av. Ha i mer fil om du gillar lösare såser.

Majonnäs ca 4-5 dl
1 äggula
1 msk senap
½-1 msk vitvinsvinäger
vitpeppar
salt
3-4 dl olja (ej olivolja!!)

Vispa ihop allt utom olja, man kan ta bara lite av vinäger till att börja med ifall man inte vill ha så "stark" smak på majonnäsen. Häll i oljan först droppvis, under kraftig vispning, och sedan när det tjocknat lite i en jämn stråle fortfarande under kraftig vispning. Man ser och känner på konsistensen när majonnäsen är klar, man ser när den inte vill ta in mer olja. Men det ska bli fast och tjock innan den är klar, man behöver inte mesa med majonnäsen. Jag har ALDRIG fått den att skära sig fast det har kommit i lite mycket olja på en gång flera gånger. Smaka av och ha i mer salt, vitpeppar och vinäger om du vill.


 Testa gärna receptet och låt mig veta vad ni tycker!!=P
 

1 kommentar:

  1. Jag som älskar lax tyckte detta lät supergott! Ska jag testa snart. : ) Kram!

    SvaraRadera