måndag 21 mars 2011

..Slut på snuset..

Jag har funderat fram och tillbaka och kommit fram till följande; När det gäller mat, beroende eller ett sug efter saker så har man alltid ett val. Jag har t.ex. snusat hit och dit under flera års tid och nu äntligen slutat. Är inne på 3:e snusfria veckan men jag har haft massor med ursäkter för att inte sluta. Jag förstår ursäkterna för det är inte lätt att ta sig ur ett beroende, men det går, med rätt motivation och vilja!!

En av mina största ursäkter för att INTE sluta snusa var rädslan för att gå upp i vikt, för det har man ju hört och läst att man kan göra. MEN, vilket är viktigast? Några extra kilon eller riskera att få magcancer om man inte slutar? Det är ju ett ganska lätt och självklart val men riktigt så funkar inte beroende. Beroendet är smart, klyftigt, det vet precis vilka knappar som ska tryckas på för att man ska falla dit igen: ”Men bara en dosa till, sen, sen ska jag sluta” En dosa blir två, tre, fyra… Ni förstår säkert.. Men eftersom jag har IBS blev jag ändå mer taggad att sluta!

Jag gjorde så här: Jag trappade ner, jag har alltså snusat ca 1 dosa om dagen, och jag började med att ta med mig 5 snusar på jobbet. Det var det jag fick snusa under en arbetsdag. Sedan blev det 4 ca två veckor, sen 3 två veckor, tillslut 2 st och till sist ingen alls. Det funkade jättebra och nu kämpar jag mot abstinensbesvären, jag vet att dom kommer släppa efter en tid. Det gäller bara att stå ut!! Kämpa!!

Ett bra tips för att lyckas: Sluta inte med vad du nu ska sluta med när du känner dig psykiskt instabil! Det är ett säkert kort om man vill misslyckas!! Vänta tills du mår bra och känner dig stark. Jag vet varför jag har klarat detta med snuset denna gång och är på god väg att klara detta på riktigt, förut hade jag inte en chans. Jag försökte, det ska gudarna veta, men jag levde destruktivt och mådde dåligt till och från. Därför vet jag att det inte går när man mår dåligt, då måste man först ta reda på vad det är som gör att man mår dåligt och sedan göra sig av med det. Sen är det fritt fram! Öppna ögonen och lita på magkänslan!

Det är väldigt lätt att byta ut ett beroende mot ett annat, t.ex. socker, men jag vägrar detta. Kroppen mår inte bra av socker och jag vill hålla mig till mina helger, då äter jag precis det jag vill. Om jag blir sugen på snus tuggar jag fluortuggummin, det är i alla fall bra för mig eftersom mina tänder lätt drabbas av karies.

Jag använder mig av motionen när jag känner att det är på väg att brista eller när jag känner att jag har ätit för mycket onyttigheter, på så sätt håller jag koll på vikten och beroendet. När jag väl är tillbaka från min springtur, eller vad jag nu har varit ute på, så är suget på snus borta och kroppen har fått sig en omgång! När man tränar utsöndras endorfiner som gör att man känner sig glad och nöjd! =)

GLÖM ALDRIG DETTA:
Ger du 80%, får du 80%. Ger du 100%, får du 100%!!!!

Man väljer och bestämmer själv. En del behöver inte ge 100%, t.ex. när det gäller vikten; då kanske det räcker med 80% och man fortsätter att äta bröd, potatis och pasta. Den som behöver ge 100% måste utesluta detta ur kosten för att få ett bra resultat. Exempelvis!
Ganska tänkvärt!

Så ser jag på mitt snusande: jag kommer aldrig att kunna festsnusa om jag vill hålla mig fri, för receptorerna i min hjärna sätts igång direkt och vips så sitter jag där igen med en snus under läppen. Men en del KAN festsnusa utan att börja igen, kanske handlar det om personlig karaktär? Vad vet jag? 80%.....100%? =)

Lite att fundera på!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar