onsdag 2 mars 2011

..Biffar och lätt träning..

När jag gick upp i morse kände jag mig mycket piggare än igår! Jag bestämde mig för att promenera till jobbet, det tar ca 30 minuter.. Ah, vad skönt det var! Strålande väder och ljust, kan man få en bättre start på dagen? Min lilla bruna hund Hugo travade på bredvid mig och såg lycklig ut..

Igår satt jag och letade lite GI-mellanmålstips på nätet och hittade något som lät intressant.

Apelsin med keso
En apelsin skuren i bitar
1 dl keso

Åh så gott!! Fast det smakade nästan som efterrätt, vanlig keso var slut på affären så jag fick köpa minikeso men det var helt ok. Jag tog nog snarare ½ dl keso istället för 1 dl, det kändes lite mycket för min del med 1 dl. Om man vill kan man strö över lite nötter, solroskärnor och pumpafrön. Det ska jag testa någon dag!

Självklart tog jag min härliga lunchpromenad i strålande solsken med glad hund som rullade/badade sig i snön!

Efter jobbet traskade vi hemåt. Vovven fick vara hemma medan jag åkte och tog ett lätt gympass på 30 min. Körde överkropp i lugnt tempo, tog en skön dusch och lade mig i solariet. Drömde mig bort till varmare breddgrader!!

Min middag idag bestod av nötfärsbiffar med broccoli och blomkålsgratäng, det blev rätt gott och känns skönt i magen!!


Gott i magen!!



Nötfärbiffar
ca 400g nötfärs
½ gul lök finhackad
½ morot grovt riven
½-1 dl cremé fraiche
kryddor efter smak

Blanda samman och stek *mummms*

Broccoli- och blomkålsgratäng
1 ½ dl cremé fraiche
1 dl vatten
buljong och kryddor efter smak

Koka samman tills det tjocknar lite.

3 dl broccoli
4 dl blomkål
Kokas någon minut

Lägg broccoli och blomkål i en ugnsfast form, häll över cremé fraichesåsen och toppa med lite riven ost. Gratinera i ca 15-20 min på ca 175 grader.
Observera att mina måltider görs för 3-4 portioner, ibland har man trevligt sällskap och så måste man ju ha denna evinnerliga matlåda till hands då det vankas lunch på jobbet!


Eco Kitchen OBH Nordica

Om man har en OBH Nordica "Eco Kitchen" stekpanna behöver man inte använda en gnutta stekfett. Det behöver man förvisso inte över huvud taget när man steker köttfärs, det innehåller mycket eget fett. Men stekpannan kan jag verkligen rekommendera! Finns att köpa på Byggvaruhuset i Älvdalen bl.a ;) Finns i flera olika storlekar och färger, denna som är 26cm kostar endast 595:- och är rekommenderat pris till kund.  Tillverkad av återvunnet material =P
Kolla in vettja!  www.obhnordica.se

Denna har jag!! I lööööv it!

1 kommentar:

  1. Hej! Vad kul att du bloggar! Och vad roligt med med recept, inspiration skadar aldrig:) Ha det bra! Kram Carola

    SvaraRadera